Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020

H αλληλεγγύη διδάσκεται.

 


Παρασκευή, 13 Μαρτίου του 1964.Ήταν τρεις το πρωί και η Κάθριν Τζενοβέζε γύριζε σπίτι από τη βραδινή της βάρδια. Έμενε στο Κουίνς της Νέας Υόρκης, σε μια πολυκατοικημένη αστική περιοχή.
Αφού πάρκαρε το αυτοκίνητο της προχώρησε προς την είσοδο της πολυκατοικίας της.
Εκεί αντιλήφθηκε, μέσα στις σκιές, έναν άντρα –που πιθανότατα της φάνηκε ύποπτος- και γύρισε για να ξαναμπεί στο αυτοκίνητο της ή να τηλεφωνήσει στην αστυνομία.
Δεν πρόλαβε. Ο άντρας, ονόματι Γουίνστον Μόουζλι, την πρόφτασε και της έχωσε ένα μαχαίρι στην πλάτη. Καθώς εκείνη στράφηκε να τον αντιμετωπίσει τη μαχαίρωσε και στην κοιλιά.
Η Κάθριν άρχισε να φωνάζει: «Βοήθεια! Με σκοτώνουν! Βοηθήστε με!»
Φώτα άναψαν στις κοντινές κατοικίες και κουρτίνες κουνήθηκαν στα παράθυρα. Αλλά κανείς δε βγήκε να δει τι συνέβαινε.
Ο Μόουζλι στην κατάθεση του αργότερα δήλωσε: «Αισθάνθηκα ότι κανείς από αυτούς τους ανθρώπους δε θα κατέβαινε τις σκάλες.»
Και έτσι έγινε.Μόνο ένας άντρας φώναξε: «Άσε ήσυχο το κορίτσι.»
Ο Μόουζλι έφυγε γρήγορα και η Κάθριν σύρθηκε μέχρι την είσοδο του σπιτιού της.
Όμως όλα τα φώτα στα σπίτια έσβησαν ξανά. Ο Μόουζλι πλησίασε την Κάθριν και τη μαχαίρωσε ξανά. Εκείνη ούρλιαξε και ζήτησε για άλλη μια φορά βοήθεια. Τα φώτα άναψαν πάλι, αλλά κανείς δε μίλησε, κανείς δε βγήκε.
Ο Μόουζλι απομακρύνθηκε και περίμενε. Λίγα λεπτά μετά πλησίασε πάλι την κοπέλα που ανέπνεε ακόμα και την αποτελείωσε, κόβοντας ‘την από το λαιμό ως τα γεννητικά όργανα. Μετά κατέβασε το παντελόνι του και ασέλγησε πάνω στο νεκρό σώμα.Η απεχθής αυτή εγκληματική πράξη διήρκεσε 35 λεπτά. Η πρώτη επίθεση έγινε στις 3:15 και ο Μόουζλι έφυγε στις 3:50.
38 αυτόπτες μάρτυρες παρατηρούσαν την κοπέλα να μαχαιρώνεται (τρεις φορές) μέχρι θανάτου, χωρίς να κάνουν τίποτα, χωρίς καν να τηλεφωνήσουν στην αστυνομία.
Η αστυνομία ειδοποιήθηκε στις 4 το πρωί και όταν έφτασε ήταν πολύ αργά. Για όλους.Το έγκλημα αυτό ίσως να χανόταν ανάμεσα τους φακέλους της αστυνομίας, αν δεν το μάθαιναν δύο κοινωνικοί ψυχολόγοι, ο Ντάρλεϊ και ο Λατανέ. Αυτοί δεν ενδιαφέρθηκαν για τη διεστραμμένη προσωπικότητα του δολοφόνου, αλλά για κάτι ίσως πιο συνταρακτικό: Την απάθεια των παρατηρητών, την απροθυμία τους να βοηθήσουν. Τι ήταν αυτό που τους εμπόδισε να αντιδράσουν;Κάποιοι ψυχολόγοι και ψυχίατροι αναφέρθηκαν στη «συναισθηματική άρνηση» των αυτόπτων μαρτύρων: Ότι εξαιτίας του σοκ έμειναν αδρανείς, απαθείς. Ένας άλλος μίλησε για τον αρνητικό ρόλο της τηλεόρασης, η οποία είχε εθίσει τους τηλεθεατές στη βία και στην κοινωνική απάθεια.
Όμως ο Ντάρλεϊ με τον Λατανέ δεν πείστηκαν. Ένιωθαν, χωρίς να μπορούν ακόμα να το εξηγήσουν, ότι αυτή η συμπεριφορά δεν είχε να κάνει με την τηλεόραση ή με το συναισθηματικό κλονισμό, αλλά με κάτι βαθύτερο, ίσως και πιο αρχέγονο.
Έτσι προχώρησαν στο περίφημο πείραμα τους, αυτό που αποκάλυψε την έννοια της «διάχυσης της ευθύνης».Όπως είναι ευνόητο δεν μπορούσαν να αναπαραστήσουν μια δολοφονία, έτσι έκαναν αναπαράσταση μιας επιληπτικής κρίσης.
Ένας φοιτητής, με μικρόφωνο και ακουστικά, καθόταν μόνος σε ένα μικρό δωμάτιο. Θα μιλούσε για 2 λεπτά για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στη φοιτητική ζωή, αφού πρώτα θα άκουγε τους υπόλοιπους φοιτητές, στα άλλα δωμάτια, να μιλάνε για τη δική τους ζωή.
Όπως είναι προφανές –σε μας που γνωρίζουμε τη φύση του πειράματος- δεν υπήρχε κανείς άλλος φοιτητής, πέρα από το υποκείμενο. Οι φωνές που άκουγε ήταν μαγνητοφωνημένες.
Κάποια στιγμή ξεκινούσε να μιλάει ένας «φοιτητής», ο οποίος έλεγε ότι είναι επιληπτικός και αυτό συχνά του δημιουργεί προβλήματα κλπ κλπ.
Μέχρι που ο επιληπτικός ηθοποιός άρχιζε να παθαίνει κρίση και να ζητάει βοήθεια: «Νομίζω ότι παθαίνω κρίση… Βοηθήστε με… Θα πεθάνω…»
Η ψεύτικη επιληπτική κρίση διαρκούσε έξι λεπτά. Σε αυτό το χρονικό διάστημα μόλις το 31% των φοιτητών που άκουγαν σηκώθηκαν και ζήτησαν βοήθεια από τον υπεύθυνο του προγράμματος.
Το υπόλοιπο 69% των φοιτητών, ενώ είχαν ταραχτεί –καταρρίπτοντας έτσι την υπόθεση της απάθειας και της τηλεοπτικής αποχαύνωσης- δεν ήξεραν τι να κάνουν. Περίμεναν ότι κάποιος άλλος θα βοηθούσε τον επιληπτικό, έτσι δεν έκαναν τίποτα.Η «διάχυση της ευθύνης» φάνηκε πιο καθαρά όταν οι πειραματιστές άλλαξαν τον αριθμό των φοιτητών-μαγνητοφωνημένων φωνών που συμμετείχαν στο πείραμα.
Όταν το υποκείμενο πίστευε ότι είναι μόνος του με τον επιληπτικό φοιτητή, αναζητούσε βοήθεια μέσα στα τρία πρώτα λεπτά -συγκεκριμένα το 85% των φοιτητών αντέδρασε έτσι.
Το συμπέρασμα των Ντάρλει και Λατανέ ήταν:
«Όσο περισσότεροι είναι οι μάρτυρες κάποιου δυσάρεστου γεγονότος, όπως επίθεση ή ατύχημα, τόσο λιγότερο υπεύθυνος αισθάνεται ο καθένας, γιατί η ευθύνη καταμερίζεται ισομερώς στο πλήθος.»Με διαφορετικά λόγια είναι λάθος να αισθανόμαστε περισσότερο ασφαλείς μέσα σε ένα μεγάλο πλήθος, όπως αυτό της πόλης. Είναι πιο πιθανό να σε βοηθήσει ο ένας και μοναδικός σου γείτονας, παρά όλοι αυτοί οι άνθρωποι –οι οποίοι συνήθως είναι και άγνωστοι- που συνωστίζονται στις πολυκατοικίες τριγύρω σου και σε προσπερνούν στους πολυσύχναστους δρόμους.
Και δεν είναι τυχαίο αυτό που λένε οι ποιητές: Ότι η μοναξιά μας γίνεται μεγαλύτερη μέσα στο πλήθος.Όμως οι Ντάρλει και Λατανέ έβγαλαν άλλο ένα συμπέρασμα, πιο αισιόδοξο, με κάποιο άλλο πείραμα που δε θα αναφέρω αυτή τη στιγμή, παρότι είναι εξίσου ενδιαφέρον: Ό,τι η αλληλεγγύη διδάσκεται.
Αν ένας άνθρωπος απλά ακούσει για τη «διάχυση της ευθύνης», είναι έτοιμος, την επόμενη φορά που θα συμβεί κάτι «μπροστά στα μάτια του», να αντιδράσει διαφορετικά. Υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες να μην προσπεράσει το γέρο που έπεσε στη μέση του δρόμου επειδή κάποιοι άλλοι ήδη στέκονται από πάνω του, λέγοντας –στον εαυτό του: «Ας τον βοηθήσουν αυτοί, εγώ τι μπορώ να κάνω παραπάνω;»
Είναι πιο πιθανό να μην αφήσει αβοήθητη μια γυναίκα ή ένα παιδί ή έναν άγνωστο ή έναν σκύλο που ξυλοκοπούνται, πιστεύοντας ότι δεν είναι δική του ευθύνη –αφού τόσοι παρακολουθούν χωρίς να κάνουν τίποτα. Γιατί ξέρει ότι όλοι έχουμε ευθύνη -την ίδια ακριβώς, χωρίς διάχυση- για ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία μας, και δε θέλει να είναι ένας από τους 38 αυτόπτες μάρτυρες που άφησαν το Μόουζλι να κατακρεουργήσει την Κάθριν Τζενοβέζε.
Και ίσως τότε, αν τα συμπεράσματα των Ντάνλεϊ και Λατανέ είναι σωστά, ακόμα και αυτό το ασήμαντο κείμενο μπορεί να βοηθήσει την επόμενη Κάθριν να επιζήσει.(Περισσότερα για το πείραμα των Ντάνλει και Λατανέ: «Το κουτί της Ψυχής», της Lauren Slater, από τις εκδόσεις Οξύ.) πηγή: sanejoker.info

8 σχόλια:

  1. Κλαυδία μου, σοκ!
    Προσωπικά δεν πιστεύω ότι όλος αυτός ο κόσμος, που αποτέλεσαν το σιωπηρό ακροατήριο ενός ειδεχθέντος φόνου, υπέστησαν κάποιου είδους σοκ.
    Θα έλεγα επακριβώς τη φράση και την χειρονομία που χαρακτηρίζει τη στάση τους αλλά σε σέβομαι ως γυναίκα και φίλη.
    Η Απάθεια που χαρακτηρίζει ιστορικά την Αμερικάνικη κοινωνία, από τη γένεσή της αλλά πλέον και πολλές μητροπολιτικές πόλεις της δύσης, δεν είναι τυχαία εξέλιξη.
    Αποτελεί τραγικό αποτέλεσμα της επέλασης των "φιλελεύθερων" ιδεών της "ατομικότητας".
    Τις αντιλήψεις αυτές δηλαδή που εξοβελίζουν κάθε είδους συλλογικότητας από την κοινωνία μας.
    Οι αντιλήψεις αυτές, που εκφράζουν συγκεκριμένες ιδεολογικές αρχές, σιχαίνονται την έννοια της κοινωνικής αλληλεγγύης. Αυτό που θέλουν είναι ένα διαρκές far west, όπου θα επιβιώνει όποιος προλάβει πρώτος να τραβήξει το πιστόλι απ τη ζώνη του. Όπως οι πιστολέρος παλιά.
    Αυτές είναι οι αρχές τους, για αυτές μας κουνάνε το δάχτυλο Κλαυδία. Σε αυτές θέλουν να μας βαπτίσουν.
    Την καλησπέρα μου καλή μου φίλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι φοβερό.Την κοπέλα σκέφτομαι και τρομάζω. Και νομίζω αν και δεν είμαι ψυχολόγος ότι υπεισέρχεται και ο φόβος. Να κατέβεις να αντιμετωπίσεις τον δολοφόνο κινδυνεύεις. Το να καλέσεις την αστυνομία μπορεί να έχεις και μπλεξίματα. Νομίζω ότι κάτι τέτοιο ίσως να συνέβαινε σε πολλούς.
    Μακάρι να βοηθηθεί ο κόσμος που δεν αντιδρά με αυτό το κείμενο.
    Καλησπέρα σου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Απαπα.... ανατρίχιασα...ούτε στον χειρότερο εχθρό μου....
    Δεν μπορώ πραγματικά να καταλάβω τι μπορεί να είναι τελικά αυτό που εμποδίζει τον κόσμο εάν όχι να επέμβει από φόβο, αλλά να καλέσει την αστυνομία....τι να πω... μακάρι ο κόσμος που δεν αντιδρά να αλλάξει μυαλά....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τραγικό να διαπιστώνεις πως σε μια ασφυχτικά γεμάτη πόλη, ουσιαστικά είσαι μόνος. Πολύ ενδιαφέρον πείραμα και υπάρχουν και αντίστοιχα περιστατικά με επιθέσεις σε γυναίκες, με τους περαστικούς να μένουν αμέτοχοι. Όπως όλες αυτές οι γυναικοκτονίες στα αστικά κέντρα ή στην επαρχία, με τους γείτονες να δηλώνουν εκ των υστέρων "Ακούγαμε τις φωνές της, αλλά φοβόμασταν να το καταγγείλουμε"
    Συνυπογράφω και τον τίτλο σου, Κλαυδία.
    Η αλλυλεγγύη δεν είναι προϊόν αλτρουισμού, αλλά επιβάλλεται να διδάσκεται και να εφαρμόζεται. Αλλιώς θα καταντήσουμε κοινωνία θηρίων που θα επιβιώνει ο ισχυρότερος.
    Τα φιλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Εχω την εντύπωση Κλαυδία μου ότι και εδω στις δικές μας κοινωνίες ..όχι ίσως τόσο πολύ υπαρχει αυτό το σκεπτικό του....που να μπλέξω τώρα με αστυνομίες και δολοφόνους..
    Ανατριχιάζω ότι ο άνθρωπος είναι ανυπεράσπιστος στις δύσκολες στιγμές του και είναι πραγματικά μόνος του
    Δυστυχώς αυτοί που θα βοηθούσαν σε τέτοιες περιπτώσεις είναι μετρημένοι στα δάχτυλα ... η πλειοψηφία ή φοβάται ή είναι αδιάφοροι.
    Κλαυδία μου έχουμε ακόμα πολύ δρόμο για την ανθρωπιά!!
    Να είστε καλά φίλη μου και να προσέχετε.. καλο σου βράδυ φιλιαα!! 🌙

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όπως όλοι έτσι κι εγώ σκέφτομαι, μη σου τυχει.
    Είτε να είσαι θύμα είτε να βλέπεις άλλον να κινδυνεύει.
    Φοβάμαι μη καταλήξουμε να παίρνουμε το νόμο στα χέρια μας, αφού ούτε η αστυνομία δεν μας προστατεύει.
    Συγκλονιστική η ιστορία Κλαύδια μου.
    Εύχομαι να μη συμβαίνουν ποτέ αυτά.
    Να είσαι καλά και φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλημέρα Κλαυδία μου.Πιστεύω πως ναι η παιδεία είναι το σημαντικότερο όλων.
    Και αυτο για το οποιο μιλουν οι συγκεκριμενοι ψυχολόγοι,είναι μια καθημερινη πραγματικότητα. Πολύ λυπηρό,αλλα αληθινό.Μπορεί να συμβεί στην κάθε μια μας,ή στον καθένα.Σε ευχαριστώ που το μοιράστηκες μαζί μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γεια σας, η πίστωση μεταξύ ατόμων είναι μια οικονομική συναλλαγή που συνίσταται στο δανεισμό χρημάτων απευθείας από άτομα χωρίς την παρέμβαση τράπεζας. Τις περισσότερες φορές, γίνεται σε ένα οικογενειακό ή φιλικό περιβάλλον. Αλλά πρόσφατα μπορείτε να δανειστείτε από έναν ξένο. Είμαι πρόθυμος να προσφέρω δάνεια σε οποιονδήποτε έχει τη δυνατότητα να το αποπληρώσει χωρίς ανησυχία. Ανυπομονώ να ασχοληθώ μαζί σας εάν χρειάζεστε σοβαρή πίστωση και εάν είναι καλή θέληση.

    E-mail: (simondurochefort@gmail.com)
    Whatsapp ή Viber: +33752366330

    ΑπάντησηΔιαγραφή