Από την αρχαιότητα ως σήμερα το μήλο ως
καρπός συνδέεται με πολλές «ιστορίες», μυθολογικές και μη, ως προέκταση
του συμβολισμού του τόσο στην Αρχαία Ελληνική Μυθολογία και θρησκεία όσο
και στη Βυζαντινή Ιστορία.
Η ιστορία του μήλου ξεκινά από την αρχαία Αίγυπτο όπου, όπως
υποστηρίζουν οι περισσότεροι ιστορικοί, περίπου τον 13ο αιώνα π.Χ. ο
Φαραώ Ραμσής φύτεψε τις πρώτες μηλιές στις όχθες του Νείλου. Αλλοι πάλι
ισχυρίζονται ότι έχουν βρεθεί απολιθώματα μήλων σε διάφορα χωριά της
Ελβετίας, τα οποία χρονολογούνται από τη Λίθινη Εποχή. Εμείς βέβαια
ξέρουμε ότι τα πρώτα μήλα εμφανίστηκαν με τη δημιουργία του κόσμου στον
Κήπο της Εδέμ. Στην αρχαία Ελλάδα, πάντως, οι αναφορές της μυθολογίας
μιλούν για τα μήλα στον Κήπο των Εσπερίδων και οι αναφορές σχετικά με
την καλλιέργεια των μήλων ξεκινούν τον 7ο αιώνα π.Χ. Σύμφωνα με την
αρχαία ελληνική παράδοση, τα μήλα αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι των
γαμήλιων τελετών, και μάλιστα όταν κάποιος έριχνε ένα μήλο προς το μέρος
μιας γυναίκας, αυτό ισοδυναμούσε με πρόταση γάμου. Εμείς ξέρουμε ότι η
προσφορά μήλου, ειδικά εάν πρόκειται γι' αυτό της Εριδος, ισοδυναμεί με
τον Τρωικό Πόλεμο.
Εμείς της παλαιάς κοπής, με το μήλο μάθαμε να διαβάζουμε και να μετράμε
, φθάνει να θυμηθούμε το Αναγνωστικό και το ‘’Λόλα, Λόλα να ένα
Μήλο!’’, ή το ‘’Δώσμου Αννα ακόμα ένα, να τα κάνω δύο τα Μήλα μου’’.
Μήλος
Στην Αρχαιότητα η λέξη «μήλον» παραπέμπει στο σφαιρικό καρπό δηλαδή οποιοσδήποτε σφαιρικός καρπός χαρακτηρίζεται «μήλον». Άλλωστε αυτός είναι ο λόγος που το νόμισμα της Μήλου διαιρεί τις απόψεις των νομισματολόγων αν στον εμπροσθότυπο έχουμε μήλο, κυδώνι, ρόδι κτλ. Επιπλέον το μήλο στο νόμισμα είναι και το λαλούν σύμβολο του νησιού.
Στην Αρχαιότητα η λέξη «μήλον» παραπέμπει στο σφαιρικό καρπό δηλαδή οποιοσδήποτε σφαιρικός καρπός χαρακτηρίζεται «μήλον». Άλλωστε αυτός είναι ο λόγος που το νόμισμα της Μήλου διαιρεί τις απόψεις των νομισματολόγων αν στον εμπροσθότυπο έχουμε μήλο, κυδώνι, ρόδι κτλ. Επιπλέον το μήλο στο νόμισμα είναι και το λαλούν σύμβολο του νησιού.
Μήλο ο καρπός της Αφροδίτης
Διότι και το όνομα του νησιού μας οδηγεί στο μύθο σχετικά με τον Μήλον και την Αφροδίτη. Συγκεκριμένα ο καρπός της μηλέας συνδέεται άρρηκτα με τη λατρεία της θεάς Αφροδίτης. Γιατί;
Επειδή ο Μήλος από τη Δήλο μετέβη στην Κύπρο όπου γνώρισε τον Άδωνη, τον τοπικό βασιλιά με τον οποίο δημιούργησε μια ισχυρή φιλία. Ο βασιλιάς του έδωσε για σύζυγο μια συγγενή του, την Πελία, η οποία ήταν πιστή στη λατρεία της Αφροδίτης. Οι δύο νέοι ερωτεύονται παράφορα και ο καρπός της ένωσής τους ήταν ένα όμορφο αγόρι που το έταξαν στη θεά Αφροδίτη και στο ιερό της. Το παιδί πήρε το όνομα του πατέρα.
Όταν ο Άδωνης πέθανε αρκετά νωρίς, ο Μήλος έπαθε κατάθλιψη και κρεμάστηκε από ένα δέντρο το οποίο από τότε πήρε το όνομά του δηλαδή μηλέα ή μηλιά. Η Πελία, βαθιά απελπισμένη, κρεμάστηκε από απόγνωση στο ίδιο δέντρο. Η Αφροδίτη συγκινημένη από τον έρωτα του ζευγαριού, αποφάσισε να διατηρήσει τη μνήμη τους. Έτσι μεταμόρφωσε την Πελία σε περιστέρι, που έγινε το ιερό πτηνό της και τον Μήλο σε καρπό, το γνωστό μήλο, σύμβολο της θεάς. Το παιδί του ζευγαριού ο Μήλος ο Νεότερος, ο οποίος ήταν υπό την προστασία της θεάς, στάλθηκε στον τόπο καταγωγής του, τη Δήλο. Όταν μεγάλωσε, αποίκησε το νησί, που πήρε το όνομά του, τη Μήλο. Επομένως τούτος ο μύθος εδραιώνει τη σχέση της Μήλου και του ιδρυτή της, καθώς και το συσχετισμό του μήλου ως καρπού της Αφροδίτη. (π.χ. χρυσελεφάντινο άγαλμα της στο ιερό στη Σικυώνα κρατούσε ένα μήλο, Αφροδίτη της Μήλου κ.α.)
Διότι και το όνομα του νησιού μας οδηγεί στο μύθο σχετικά με τον Μήλον και την Αφροδίτη. Συγκεκριμένα ο καρπός της μηλέας συνδέεται άρρηκτα με τη λατρεία της θεάς Αφροδίτης. Γιατί;
Επειδή ο Μήλος από τη Δήλο μετέβη στην Κύπρο όπου γνώρισε τον Άδωνη, τον τοπικό βασιλιά με τον οποίο δημιούργησε μια ισχυρή φιλία. Ο βασιλιάς του έδωσε για σύζυγο μια συγγενή του, την Πελία, η οποία ήταν πιστή στη λατρεία της Αφροδίτης. Οι δύο νέοι ερωτεύονται παράφορα και ο καρπός της ένωσής τους ήταν ένα όμορφο αγόρι που το έταξαν στη θεά Αφροδίτη και στο ιερό της. Το παιδί πήρε το όνομα του πατέρα.
Όταν ο Άδωνης πέθανε αρκετά νωρίς, ο Μήλος έπαθε κατάθλιψη και κρεμάστηκε από ένα δέντρο το οποίο από τότε πήρε το όνομά του δηλαδή μηλέα ή μηλιά. Η Πελία, βαθιά απελπισμένη, κρεμάστηκε από απόγνωση στο ίδιο δέντρο. Η Αφροδίτη συγκινημένη από τον έρωτα του ζευγαριού, αποφάσισε να διατηρήσει τη μνήμη τους. Έτσι μεταμόρφωσε την Πελία σε περιστέρι, που έγινε το ιερό πτηνό της και τον Μήλο σε καρπό, το γνωστό μήλο, σύμβολο της θεάς. Το παιδί του ζευγαριού ο Μήλος ο Νεότερος, ο οποίος ήταν υπό την προστασία της θεάς, στάλθηκε στον τόπο καταγωγής του, τη Δήλο. Όταν μεγάλωσε, αποίκησε το νησί, που πήρε το όνομά του, τη Μήλο. Επομένως τούτος ο μύθος εδραιώνει τη σχέση της Μήλου και του ιδρυτή της, καθώς και το συσχετισμό του μήλου ως καρπού της Αφροδίτη. (π.χ. χρυσελεφάντινο άγαλμα της στο ιερό στη Σικυώνα κρατούσε ένα μήλο, Αφροδίτη της Μήλου κ.α.)
Το ερωτικό μήλο: μήλο της Έριδος, ο μύθος της Αταλάντης
Επιπλέον το μήλο έχει έντονο ερωτικό
ρόλο (μορφολογικά θυμίζει το γυναικείο στήθος) και η κατανάλωσή του ως
μαγική αφροδισιακή τροφή (κυρίως στο γάμο) έχει αλληγορική σύνδεση με
τη σεξουαλική ηδονή. Εδώ μπορεί να θυμηθεί κάποιος το μύθο της κρίσης
του Πάρη και του μήλου της Έριδος, όπου ως βασικό κριτήριο για την
απόκτησή του είναι η ομορφιά και ο ερωτισμός. Με τη βοήθειά του ο Πάρης
θα κατακτήσει την ομορφότερη γυναίκα του κόσμου, την Ελένη.
Η ερωτική δύναμη των μήλων φαίνεται με συμβολικό τρόπο και στο μύθο της Αταλάντης-παρθένας και κυνηγού. Εκείνη αρνούνταν κατηγορηματικά να χάσει την αγνότητά της επειδή κανείς δεν μπορούσε να της παραβγεί στο τρέξιμο (αυτός ήταν ο όρος-προϋπόθεση προς τον πατέρα της για να παντρευτεί). Όμως οδηγήθηκε στο γάμο, γιατί μπήκε στον πειρασμό να μαζέψει τα χρυσά μήλα της Αφροδίτης που της τα πέταξε με δόλο ο μέλλων σύζυγός της, ο Ιππομένης, προκειμένου να την προσπεράσει (Μήλα από την ιερή μηλιά της θεάς - ρόδια; Άλλωστε κάθε σφαιρικός καρπός ονομάζεται μήλον).
Η ερωτική δύναμη των μήλων φαίνεται με συμβολικό τρόπο και στο μύθο της Αταλάντης-παρθένας και κυνηγού. Εκείνη αρνούνταν κατηγορηματικά να χάσει την αγνότητά της επειδή κανείς δεν μπορούσε να της παραβγεί στο τρέξιμο (αυτός ήταν ο όρος-προϋπόθεση προς τον πατέρα της για να παντρευτεί). Όμως οδηγήθηκε στο γάμο, γιατί μπήκε στον πειρασμό να μαζέψει τα χρυσά μήλα της Αφροδίτης που της τα πέταξε με δόλο ο μέλλων σύζυγός της, ο Ιππομένης, προκειμένου να την προσπεράσει (Μήλα από την ιερή μηλιά της θεάς - ρόδια; Άλλωστε κάθε σφαιρικός καρπός ονομάζεται μήλον).
Τα μήλα των Εσπερίδων
Επί τη ευκαιρία μας έρχονται στο νου τα
μήλα των Εσπερίδων, ο χρυσός καρπός από την Εσπερία δηλαδή από τη Δύση.
Ένας άθλος του Ηρακλέους ήταν να φέρει τα μήλα από τον κήπο των
Εσπερίδων. Στην προκειμένη περίπτωση τα χρυσά μήλα ήταν τα πορτοκάλια; Ο
περίφημος κήπος βρίσκονταν στους Ηράκλειους Στύλους στο σημερινό
Γιβραλτάρ. Ωστόσο γνωρίζουμε ότι για τους αρχαίους Έλληνες, τα
εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, λεμόνια κλπ) ήταν άγνωστοι καρποί οι οποίοι
ήρθαν από την Εσπερία παραφθορά της Ισπανίας.
Το χρυσόν μήλον της Κασσίας (Κασσιανής)
Αλλά αν υποθέσουμε ότι το μήλον
συνδέεται με το γάμο, την ομορφιά και τις ερωτικές επιδόσεις, τότε θα
μπορούσε να έχει δόση αληθείας το γεγονός ότι και ο αυτοκράτορας
Θεόφιλος (829-842) χρησιμοποίησε το χρυσόν μήλον για να το προσφέρει στη
μέλλουσα σύζυγό του Κασσία. Τρεις βυζαντινοί χρονικογράφοι, ο Συμεών ο
μεταφραστής, ο Γεώργιος Αμαρτωλός και ο Λέων ο Γραμματικός, αναφέρουν
ότι έλαβε μέρος η συγκεκριμένη όμορφη και πλούσια κόρη στην τελετή
επιλογής νύφης για τον αυτοκράτορα Θεόφιλο, την οποία είχε οργανώσει η
μητριά του, Ευφροσύνη. Σε αυτή, που τοποθετείται χρονικά ή στο 821 ή στο
830, ο αυτοκράτορας επέλεγε τη σύζυγό της αρεσκείας του προσφέροντας
ένα χρυσό μήλο. Θαμπωμένος από την ομορφιά της Κασσίας, ο νεαρός
αυτοκράτορας την πλησίασε και της είπε: «Ως ώρα δια γυναικός ερρύη τα
φαύλα» «Από μια γυναίκα ήρθαν στον κόσμο τα κακά [πράγματα]»,
αναφερόμενος στην αμαρτία και τις συμφορές που προέκυψαν από την Εύα. Η
Κασσία ετοιμόλογη, του απάντησε: «Αλλά και δια γυναικός πηγάζει τα
κρείττονα» «Και από μία γυναίκα [ήρθαν στον κόσμο] τα καλά [πράγματα]»,
αναφερόμενη στην ελπίδα της σωτηρίας από την ενσάρκωση του Χριστού μέσω
της Παναγίας, Μια όμως τόσο προκλητική απάντηση έκανε το Θεόφιλο να
αλλάξει γνώμη και να διαλέξει τελικά τη Θεοδώρα. Η Κασσιανή αποσύρθηκε
σε μοναστήρι. Εκεί ασχολήθηκε με την υμνογραφία και συνέθεσε πολλά
τροπάρια. Όμως στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλοί βαθύτεροι λόγοι που
εμπόδισαν αυτό το γάμο. Η Κασσία ήταν εικονολάτρης και ο Θεόφιλος
εικονομάχος. Η μέλλουσα πεθερά δεν ήθελε αυτό το γάμο μην τυχόν
επηρεάσει τον αυτοκράτορα. Συνεπώς τα αίτια ήταν πολιτικά.
Το μήλο του Νεύτωνα
Επίσης κατά την Αναγέννηση και μετά
στους χρόνους του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού το μήλον συνδέεται με ένα
«επιστημονικό ανέκδοτο». Είναι το γνωστό μήλο του Νεύτωνα, αφορμή
έμπνευσης του νόμου της βαρύτητας………….
Τις χρονιές 1665 και 1666, όταν την Ευρώπη έπληττε η πανούκλα, το πανεπιστήμιο στο Κέμπριτζ, όπου δίδασκε ο Νεύτων, παρέμεινε κλειστό για προληπτικούς λόγους. Έτσι, ο Νεύτων γύρισε στο κτήμα της οικογένειάς του στο Γούλσθορπ, στη βόρεια Αγγλία. Όπως αναφέρει ο Stukeley, ένα ανοιξιάτικο απόγευμα του 1666 συνέβη η πιο διάσημη πτώση φρούτου στην ανθρώπινη ιστορία.
Ο Νεύτων του είπε ότι καθόταν με στοχαστική διάθεση στον κήπο του, όταν το μήλο έπεσε και τότε ξαφνικά διερωτήθηκε: «Γιατί το μήλο δεν πάει προς τα πλάγια ή προς τα πάνω και συνεχώς πέφτει κάθετα προς το κέντρο της Γης;»
(http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8461591.stm)
Τις χρονιές 1665 και 1666, όταν την Ευρώπη έπληττε η πανούκλα, το πανεπιστήμιο στο Κέμπριτζ, όπου δίδασκε ο Νεύτων, παρέμεινε κλειστό για προληπτικούς λόγους. Έτσι, ο Νεύτων γύρισε στο κτήμα της οικογένειάς του στο Γούλσθορπ, στη βόρεια Αγγλία. Όπως αναφέρει ο Stukeley, ένα ανοιξιάτικο απόγευμα του 1666 συνέβη η πιο διάσημη πτώση φρούτου στην ανθρώπινη ιστορία.
Ο Νεύτων του είπε ότι καθόταν με στοχαστική διάθεση στον κήπο του, όταν το μήλο έπεσε και τότε ξαφνικά διερωτήθηκε: «Γιατί το μήλο δεν πάει προς τα πλάγια ή προς τα πάνω και συνεχώς πέφτει κάθετα προς το κέντρο της Γης;»
(http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8461591.stm)
Τα μήλα των παραμυθιών
Το μήλο της Χιονάτης
Και τέλος ας μην ξεχάσουμε το μήλο του
παιδικού παραμυθιού από την ιστορία της Χιονάτης: το ερωτικό ζήτημα, η
ομορφότερη γυναίκα, η Χιονάτη, και το δηλητηριώδες μήλο που θα την
καταδικάσει σε αιώνιο ύπνο. Όμως το ερωτικό φιλί και ο άδολος έρωτας θα
φέρει την Ανάσταση.
Η Μηλιά του Ροΐδη
Στα παραμύθια μπορούμε να κατατάξουμε
και το παραμύθι του Ροΐδη. Η Μηλιά η οποία ήταν μια καλόκαρδη κόρη που
την ερωτεύεται ο βασιλιάς και την παντρεύεται …….και ο θετός πατέρας της
αν και αγράμματος γίνεται υπουργός Παιδείας…
Η Μηλιά του Κόντογλου
Και φυσικά υπάρχει και η Μηλιά με τα
χρυσά μήλα του Φ. Κόντογλου η οποία φέρνει την Ειρήνη στον κόσμο και
εξαφανίζει τους Σκληρόκαρδους και Στενόμυαλους άρχοντες.
Το μήλο της Εύας
Και τέλος είναι εντυπωμένο στη μνήμη μας
το μήλον της Εύας από την Παλαιά Διαθήκη το οποίο οδηγεί στο
προπατορικό αμάρτημα. Ο Αδάμ και η Εύα ζουν την απόλυτη ηθική ελευθερία
με τον όρο να υπακούν στην εντολή του Θεού και να μην δοκιμάσουν τον
καρπό ( μήλον) από το « δένδρο της γνώσης». Ο « όφις ο αρχαίος» τους
οδηγεί στην αμαρτία δεν υπακούν και εκδιώχνονται (Γένεση: Κεφ:1-4, Προς
Ρωμαίους 5:12-14).
Το δαγκωμένο μήλο της Apple
Ένα
από τα πιο πετυχημένα λογότυπα εταιρείας είναι αυτό της γνωστής Apple,
που έχει ως σήμα κατατεθέν ένα δαγκωμένο μήλο. Με βάση τις προηγούμενες
ιστορίες για τη δυναμική αυτού του φρούτου είναι αυτονόητο η επιτυχία
της εταιρείας να συνδέεται και με το λογότυπό της.
Γιατί όμως η Apple να έχει ως λογότυπο το δαγκωμένο μήλο; Το πρώτο ‘’μήλο-λογότυπο’’ της Apple σχεδιάστηκε το 1976. Ο Rob Janoff ο σχεδιαστής του δαγκωμένου μήλου σύμφωνα με τις οδηγίες του Steve Jobs, που ήθελε κάτι πιο μοντέρνο για την εταιρεία του, δημιούργησε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα, εικονογραφημένα λογότυπα στην ιστορία.
Η δαγκωνιά (bite) έγινε για να κατανοεί ο κόσμος ότι το λογότυπο αναφερόταν σε μήλο και όχι σε ντομάτα ή κεράσι. Δημιουργείται όμως ένα λογοπαίγνιο με τις λέξεις bite/byte, που αποτελεί μία σαφή αναφορά σε μία τεχνολογική εταιρεία.
Για την ιστορία τα λογότυπα εταιριών ήταν απλουστευμένα μέχρι τη δεκαετία του 70. Σήμερα μεγάλες εταιρίες ξοδεύουν εκατομμύρια δολάρια για τον επανασχεδιασμό των λογότυπων τους (http://www.edibleapple.com/2009/04/20/the-evolution-and-history-of-the-apple-logo/).
Γιατί όμως η Apple να έχει ως λογότυπο το δαγκωμένο μήλο; Το πρώτο ‘’μήλο-λογότυπο’’ της Apple σχεδιάστηκε το 1976. Ο Rob Janoff ο σχεδιαστής του δαγκωμένου μήλου σύμφωνα με τις οδηγίες του Steve Jobs, που ήθελε κάτι πιο μοντέρνο για την εταιρεία του, δημιούργησε ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα, εικονογραφημένα λογότυπα στην ιστορία.
Η δαγκωνιά (bite) έγινε για να κατανοεί ο κόσμος ότι το λογότυπο αναφερόταν σε μήλο και όχι σε ντομάτα ή κεράσι. Δημιουργείται όμως ένα λογοπαίγνιο με τις λέξεις bite/byte, που αποτελεί μία σαφή αναφορά σε μία τεχνολογική εταιρεία.
Για την ιστορία τα λογότυπα εταιριών ήταν απλουστευμένα μέχρι τη δεκαετία του 70. Σήμερα μεγάλες εταιρίες ξοδεύουν εκατομμύρια δολάρια για τον επανασχεδιασμό των λογότυπων τους (http://www.edibleapple.com/2009/04/20/the-evolution-and-history-of-the-apple-logo/).
Πηγή:http://www.foodbites.eu/j15/food-lovers/ellinon-gefseis/1227-mila-mythos-istoria-epistimi
ΤΟ ΜΗΛΟ ΩΣ ΣΥΜΒΟΛΟ ΣΤΗΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Δεν είναι πολύ γνωστό, αλλά στο βιβλίο της Γένεσης δεν αναφέρεται ποιος είναι ο απαγορευμένος καρπός. Η λαϊκή χριστιανική παράδοση θεωρεί ότι ο Αδάμ και η Εύα έφαγαν το μήλο από το απαγορευμένο δέντρο στον Κήπο της Εδέμ. Αυτό μπορεί να ήταν το αποτέλεσμα της πρόσθεσης στοιχείων της ελληνικής μυθολογίας σε βιβλικές σκηνές από τους ζωγράφους της Αναγέννησης. Ο ανώνυμος καρπός της Εδέμ έγινε έτσι "μήλο" κάτω από την επιρροή του μύθου των χρυσών μήλων του Κήπου των Εσπερίδων. Ως αποτέλεσμα, το μήλο έγινε σύμβολο της γνώσης, της αθανασίας, του πειρασμού, της πτώσης του ανθρώπου και της αμαρτίας.
Η αρχαία ελληνική λέξη «μῆλον» στην εποχή του Ομήρου δεν σήμαινε το μήλο ως φρούτο αλλά πρόβατο ή αίγα (λεξικό Liddell-Scott: μῆλον).
Το γεγονός αυτό πιθανόν να δημιουργεί και κάποια συμβολική ή ευρύτερη
σχέση μεταξύ του μύθου των χρυσών μήλων των Εσπερίδων και του μύθου του
χρυσόμαλλου δέρατος.
Στη Λατινική, οι λέξεις «μήλο» (mālum) και «κακό»( malum) είναι σχεδόν
πανομοιότυπες. Αυτό μπορεί επίσης να επηρέασε και την ερμηνεία του μήλου ως του
βιβλικού «απαγορευμένου φρούτου» στην πιο γνωστή και συνηθέστερα
χρησιμοποιούμενη λατινική μετάφραση που ονομάζεται Βουλγάτα. Το εξόγκωμα που
εμφανίζεται μερικές φορές στο λάρυγγα των ανδρών αποκαλείται επίσης «μήλο του Αδάμ»
λόγω του μύθου που θέλει την διόγκωση αυτή να έχει προκληθεί από τον
απαγορευμένο καρπό που κόλλησε στο λαιμό του Αδάμ.
Η έννοια του μήλου ως σύμβολο της αμαρτίας αντανακλάται σε καλλιτεχνικές
απεικονίσεις της Πτώσης από την Εδέμ. Όταν εμφανίζεται στο χέρι του Αδάμ, το
μήλο συμβολίζει την αμαρτία. Όμως, όταν ο Χριστός απεικονίζεται κρατώντας ένα μήλο, τότε αυτός αντιπροσωπεύει τον
δεύτερο Αδάμ, ενώ το μήλο συμβολίζει την
έλευση της νέας ζωής. Η διαφορά αυτή αντανακλά την εξέλιξη του συμβόλου στον
Χριστιανισμό. Στην Παλαιά Διαθήκη, το μήλο ήταν σύμβολο της πτώσης του
ανθρώπου, στην Καινή Διαθήκη, είναι ένα έμβλημα της λύτρωσης από την πτώση. Το
μήλο παρουσιάζεται στις εικόνες της Παναγίας και του Θείου Βρέφους ως άλλο ένα
σημάδι της εν λόγω εξαγοράς των αμαρτιών.
Σε ορισμένες
αναφορές στην Παλαιά Διαθήκη μπορούμε να δούμε την
σπουδαιότητα που απέδιδαν στο σύμβολο του μήλου. Για παράδειγμα, στις
Παροιμίες
25,11 αναφέρεται «μῆλον χρυσοῦν ἐν ὁρμίσκῳ σαρδίου, οὕτως εἰπεῖν λόγον»
(Όπως ωραίο και ταιριαστό είναι ένα χρυσό μήλο σε περιδέραιο από
σαρδίους πολύτιμους λίθους, έτσι και ένας συνετός και καλός λόγος, που
λέγεται στην πρέπουσα περίσταση). Στο δε Άσμα Ασμάτων βλέπουμε μια
άλλη ενδιαφέρουσα παρομοίωση όπου στους στίχους 2,2 και 2,3 παρομοιάζει
την
«καλή του» ως «κρίνο ανάμεσα στα αγκάθια» και τον «αδελφό της ψυχής του» ως
«καρποφόρα μηλιά ανάμεσα στα άκαρπα δένδρα του δάσους». Η χρήση του κρίνου και
του μήλου ως συμβόλων της θηλυκής και της αρσενικής αρχής, της Αγάπης και της
Σοφίας, διατρέχει στους αιώνες και το συμβολισμό πολλών Ταγμάτων και
Οργανώσεων.
Μάλιστα, το ίδιο το μήλο κρύβει μέσα του δύο από τα πιο γνωστά παγκόσμια σύμβολα, καθώς μια κάθετη τομή του μας αποκαλύπτει τον πυρήνα του σε σχήμα καρδιάς ενώ μια οριζόντια τομή του μας αποκαλύπτει τον ίδιο πυρήνα αλλά αυτή τη φορά σε σχήμα πεντάκτινου άστρου!
Έτσι έχουμε την καρδιά και το άστρο, την Αγάπη και τη Σοφία να αποτελούν
ουσιαστικά δύο διαφορετικές θεάσεις του ίδιου πυρήνα!
Μήπως, τελικά, αυτό που έκρυβε στο εσωτερικό του, αυτός ο συμβολισμός του Τέλειου Ανθρώπου που, αν οι πρωτόπλαστοι τον ανακάλυπταν θα γινόταν "ως Θεοί, γινώσκοντες καλόν και πονηρόν" (Γεν. 3,5), ήταν αυτό που κατέστησε το μήλο "απαγορευμένο καρπό";
Μήπως, τελικά, αυτό που έκρυβε στο εσωτερικό του, αυτός ο συμβολισμός του Τέλειου Ανθρώπου που, αν οι πρωτόπλαστοι τον ανακάλυπταν θα γινόταν "ως Θεοί, γινώσκοντες καλόν και πονηρόν" (Γεν. 3,5), ήταν αυτό που κατέστησε το μήλο "απαγορευμένο καρπό";
Και για να μην ξεχνιόμαστε : ΕΝΑ ΜΗΛΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ, ΤΟΝ ΓΙΑΤΡΟ ΤΟΝ ΚΑΝΕΙ ΠΕΡΑ !!!
Πασίγνωστη και η παροιμία "ΤΟ ΜΗΛΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΗΛΙΑ ΘΑ ΠΕΣΕΙ"
Το «Μήλο μου κόκκινο» είναι ελληνικό δημοτικό τραγούδι της Μακεδονίας, προερχόμενο από τη Σιάτιστα, που συναντάται στους περισσότερους νομούς της Μακεδονίας και το τραγουδούν σε γάμους. Χορεύεται ως συρτός μακεδονικού στυλ συρτο στα τρια. Ο ρυθμός του είναι 7/8. Μοιάζει με το καλαματιανό, αλλά είναι πολύ πιο εύθυμο, όπως τα περισσότερα τραγούδια της Μακεδονίας. Στις περιοχές της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας (Κιλκίς - Πέλλα - Φλώρινα) συνοδεύεται από ορχήστρα με χάλκινα όργανα.
Καλησπέρα σου καλή μου φίλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια υπέροχη κινηματογράφηση της ιστορίας του μήλου.
Ομολογώ ότι για ώρα έμεινα εκστατικός στα τόσο πλούσια στοιχεία που παραθέτεις.
Υπέροχα όλα.
Νάσαι πάντα καλά καλή μου φίλη.
Ντένη, όλα τα στοιχεία , τα αλίευσα από το διαδίκτυο και αφορμή μου έδωσε η φίλη Νίκη, που στο μπλοκ της http://nikiad.blogspot.gr/ , δημοσίευσε σχέδια κεντήματος με θέμα το μήλο και τα άνθη της μηλιάς....!!! Mε ενθουσίασε το θέμα "μήλο" και ξεκίνησα αμέσως την έρευνα, τη χάρηκα την αναζήτηση και με εντυπωσίασε το υλικό που βρήκα....χαίρομαι που το χάρηκες όσο κι εγώ....
ΔιαγραφήΠόσα πράγματα λοιπόν συσχετίζονται με ένα μήλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλημέρα Κλαυδία μου
Πολύ ενδιαφέροντα τα βρήκα όσα ανακάλυψα σχετικά με τα μήλα, εκτός από νόστιμα φρούτα, συνδέονται και με τόσα ιστορικά στοιχεία και μύθους....Φιλιάαα
ΔιαγραφήΜπράβο Κλαυδία υλικό που συγκέντρωσες για ένα μήλο !!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι πραγματικά ένα φρούτο με "πλούσια δράση " !!!!
Ευχαριστούμε !!!!
Ράνια μου με εξέπληξε η "πλούσια δράση" του μήλου και αφού συμπλήρωσα τις γνώσεις μου, τώρα λέω να φτιάξω και μία μηλόπιτα για να εμπεδώσω ολοκληρωτικά το θέμα "μήλο"....!!!
ΔιαγραφήΌμορφη ανάρτηση σχετικά με το μήλο
ΑπάντησηΔιαγραφήΦιλάκια ...
Το μήλο μου αρέσει πολύ σαν φρούτο αλλά μου άρεσαν πολύ και όσα έμαθα, το συνδέουνε τόσα στοιχεία με την ιστορία, τη μυθολογία, τη θρησκεία,,,Φιλάκια
ΔιαγραφήΠόσα ΄'έμαθα σε αυτή την ανάρτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα πάω να φάω το μήλο μου που αμέσως μετά.
Να πω εδώ ότι στη διατροφή προτιμούμε τα πράσινα ξινά μήλα. Τα ζαχαρωμένα, ή τα κόκκινα δεν προσφέρουν τα ίδια οφέλη στον οργανισμό, αφού μετατρέπονται πολύ γρήγορα σε σάκχαρα στον οργανισμό μας. ποτέ δεν τρώω κόκκινο :)))
Κλαυδία μου η Ρούλα δε Κατ είχε κάνει πέρυσι μία εξαιρετική ανάρτηση με τα μήλα με τον ίδιο ακριβώς τίτλο παρεμπιπτόντως ...δες την μαζί και οι δύο είναι το πλήρες πακέτο για τα μήλα ☺
http://roula-the-cat.blogspot.gr/2014/11/blog-post_25.html
Πολλά γλυκά φιλιά♥
Αριστάκι μου μόλις έρχομαι από της Ρούλας, πως μου ξέφυγε και δεν το πήρα είδηση νωρίτερα.....υπέροχη η ανάρτησή της και πολύ ενδιαφέρουσα, σίγουρα συμπληρώνει σε πολλά σημεία τη δική μου, πλήρες πακέτο, όπως πολύ σωστά το χαρακτηρίζεις όσο για τον τίτλο......τα πνεύματά μας συναντήθηκαν.....Τ΄ αγαπώ τα μήλα,κόκκινα και πράσινα, ιδιαίτερα τώρα στην αρχή του Φθινοπώρου που είναι φρέσκα, μυρωδάτα και ζουμερά......αγαπώ και τις μηλόπιτες παρεπιπτόντως....με μαύρη ζάχαρη, σταφίδες, καρύδια κανέλλα.... Φιλιάαα
ΔιαγραφήΑυτή η ανάρτηση σου , Κλαυδία μου , συμπληρώνει τέλεια την δική μου ανάρτηση με τα μήλα για κέντημα !!!!!! Όταν τα κεντάμε να ξέρουμε και τί συμβολίζουν !!!! Παραπέμπω λοιπόν τους αναγνώστες μου σε σένα - εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ανάρτηση !!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήπολλά φιλιά
Νίκη μου εσύ μου έδωσες την ιδέα και σου είναι υπόχρεη, ήθελα να κάνω παραπομπή κι εγώ στο δικό σου μπλόκ....αλλά μπλόκαρα και δεν θυμάμαι πως γίνεται αυτό....(οι κόρες μου, μου το έχουνε δείξει αλλά ο εγκέφαλος δεν......συγκράτησε αλλοίμονο τη διαδικασία....) Πάω να φάω ένα μήλο τώρα .....Σε φιλώ
ΔιαγραφήΜέχρι και σωματότυπος "μήλο" υπάρχει! :))
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, άσχετο, αλλά εγώ κάνω κι ωραία μαρμελάδα μήλο!
Καλό απόγευμα Κλαυδία :))
Πετράδι έχεις δίκηο, σωματότυπος μήλο υπάρχει, εγώ μάλιστα ανήκω σ΄αυτόν (είμαι και φαίνομαι ,αχλάδι είναι η αδελφή μου)!!! Σχετικά με την αγαπημένη σου μαρμελάδα μήλο ,ενημερώθηκα στο μπλοκ της Ρούλας που με έστειλε η Αριστέα.....και αποκόμισα πολλές συμπληρωματικές γνώσεις, εγώ έχω εντρυφήσει στις μηλόπιτες (τελευταία ανακάλυψα μία μία καταπληκτική με κρέμα), όταν δεν βαριέμαι κάνω και μηλοπιτάκια και οπωσδήποτε, φτιάχνω άπαξ της εβδομάδας κομπόστα μήλου για το πρωϊνό του συζύγου μου.....Σε φιλώ
ΔιαγραφήΤο μήλο είχε την πανηγυρική του απόψε. Απ' το προπατορικό αμάρτημα ως το δαγκωμένο μήλο της Apple, μάθαμε όλη τη διαδρομή και την ιστορία του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετική δουλειά Κλαυδία μου!
Από τη μία το Φθινόπωρο, από την άλλη τα κεντητά μήλα που μας παρουσίασε η Νίκη.....με έπιασε μία τρελή επιθυμία να το ψάξω το θέμα......το ιντερνετ μου έδωσε πλουσιοπάροχα τις σχετικές πληροφορίες, αγόρασα και πέντε κιλά μυρωδάτα κόκκινα μήλα για κομπόστα και τώρα απολαμβάνω τα σχόλια των φίλων πίνοντας τσάι με γεύση μήλο κανέλλα ...!!!Κανελλάκι μου σε φιλώ
ΔιαγραφήΚλαυδία μου,
ΑπάντησηΔιαγραφήσήμερα ήταν τόσα πολλά τα μήλα που διάβασα....
που δεν θα σου κρύψω πως έπαθα ένα overdose...
Πραγματικά θαυμάζω την υπομονή σου
να μαζεύεις τόσες πολλές πληροφορίες
για κάθε τι που καταπιάνεσαι μαζί του.
Επίσης θαυμάζω την οργανοτικότητά σου.
Μπορείς να τα ταξινομείς
και να τα βάζεις στη σωστή σειρά και θέση
και να κάνεις κάθε πληροφορία εντελώς ελκυστική....
Από παραμύθι, μέχρι θρησκεία, επιστήμη....
πόσοι τομείς για ένα απλό μήλο....
Όμως θα σε στεναχωρήσω αν σου πω πως δεν βάζω στο στόμα μου μήλο ωμό;
Όσο καλό και να κάνει... το χράτς του δαγκώματος με τρελαίνει....
δεν αντέχω να το νιώσω στο στόμα μου.
Γι' αυτό λοιπόν έχω καταλήξει στη μηλόπιτα που τη λατρεύω
και στον μηλίτη που με ξεδιψάει....
Επίσης τρελαίνομαι και για το "μήλο μου κόκκινο... "
Φιλάκια πολλά και με το καλό να βρεθούμε στη συνάντηση κορυφής για τα κεντήματα.
Φλώρα μου αισθάνομαι τύψεις που.....σε παραπλάνησα τόσο πολύ....ελπίζω μόνο να βρήκες ενδιαφέρουσες τις πληροφορίες που συγκέντρωσα γιατί στην πραγματικότητα μόνο αυτό έκανα, περιδιάβηκα το διαδίκτυο και συγκέντρωσα τα σχετικά, έβαλα και μερικές φωτογραφίες, εκεί ολοκλήρωσα την προσπάθειά μου γιατί .ούτε οργανωτική είμαι, ούτε της τάξης και της λεπτομέρειας όσο για υπομονή.....πως να συγκριθώ μαζί σου, που κεντάς αυτά τα ολογέμιστα αριστουργήματα με τα εκατομμύρια βελονιές...Πάντως το θέμα "μήλα " το βρήκα ενδιαφέρον και θα ήθελα κάποια στιγμή να αναφερθούμε και σε συνταγές....πολλοί αποφεύγουνε τα ωμά μήλα όπως εσύ όμως σε μία μοσχοβολιστή μηλόπιτα δεν λένε όχι....όσο για τον μηλίτη δεν γνωρίζω πολλά, κάνε μία σχετική ανάρτηση να μας διαφωτίσεις....Σε φιλώ
ΔιαγραφήΚλαυδία δεν θα πιστέψεις αυτό που συνέβη πριν από λίγο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣτρώθηκα η καλή σου μπροστά από το pc με σκοπό να περιηγηθώ σε φιλικά κονάκια και επειδή είμαι λάτρης των φρούτων και ιδιαίτερα των μήλων έφερα μαζί μου ένα τάπερ με 4 τεράστια......μήλα!
Το πρώτο blog που επισκέφτηκα ήταν το δικό σου και έπεσα στην…. γενική συνέλευση των μήλων!
Εγώ η έρμη 4 μήλα θέλησα να κατασπαράξω και εσύ μου πέταξες στην κουρούπα από το μήλο της Εύας μέχρι το μήλο το Νεύτωνα!
Είπαμε,αγαπάω τα μήλα αλλά δεν είμαι και ο……αχόρταγος!χα,χα,χα,χα
Μήπως να αγοράσω λαχείο;
Με τέτοια μηλοταύτιση απορώ που είμαι ακόμη εδώ!
Τις φιλούρες μου
Xristin νομίζω ότι οι πρώτες ψύχρες του Οκτωβρίου και η Φθινοπωρινή ατμόσφαιρα, μας έχουνε επηρεάσει λίγο πολύ με τον ίδιο τρόπο , εξ άλλου τα μήλα αυτή την εποχή, φρέσκα, ζουμερά, μυρωδάτα και λαχταριστά σε προκαλούν να τα απολαύσεις κι εγώ τα "κατασπαράζω" καθημερινά ενώ με στοιχειώνει εδώ και μέρες η ιδέα μιάς μυρωδάτης μηλόπιτας που όμως θα την απολαύσω παρέα με αγαπημένες φίλες....Αφού λοιπόν σε κάλυψα πληροφοριακά σχετικά με τα μήλα, αγόρασε καλού κακού και ένα λαχείο....που ξέρεις, τα φρούτα εκτός από υγιεινά, συμβολίζουνε την αφθονία και τη γνώση..... Σε φιλώ
ΔιαγραφήΠω..πω...τι ψαξιμο για τα μηλα Κλαυδια μου και πόσες πληροφορίες .!!! όλοκληρη διατριβη καναμε φιλεναδα.. μπραβο για την υπομονη σου και σε ευχαριστουμε πολύ για τις γνωσεις.. γευστικο φρούτο αν πετυχεις την ποικιλία ααααα κατι διαβασα για μαρμελαδ πιο πανω ...για στηλε τη κατα εδώ φιλεναδα ....την συνταγή εννοω ε; να σου πω αν ήμασταν κοντα και για ....κανενα βαζο δεν θα έλεγα οχι..χι.χι..μετα απο σενα παω στις Ρούλας να έχεις ενα ομορφο μηνα Κλαυδια μου να περνας ομορφα να τα πουμε καμια φορα.. ναι;... φιλακιααααα..!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓενικά είμαι τεμπέλα, όμως άμα κάτι μου κεντρίσει την περιέργεια και θελήσω να το ψάξω....τότε ο ζήλος μου εκτοξεύεται στα ύψη και με απίστευτη υπομονή ερευνώ σε βάθος και σε πλάτος μπορώ να πώ το θέμα μου......πάντως δεν μου συμβαίνει συχνά Εκείνο που κάνω συχνότερα, είναι μαρμελάδες και σου δίνω την απλούστατη συνταγή που συνηθίζω να κάνω με ότι μήλο βρώ σε καλή τιμή.....1 κιλό μήλα, 650 γρ.(περίπου) ζάχαρη μαύρη, 1-2 ξύλα κανέλλα, λίγο λεμόνι χυμό)
Διαγραφή1. Καθαρίζουμε τα μήλα και τα τρίβουμε στο χοντρό τρίφτη. Στύβουμε από πάνω λίγο λεμόνι για να μη μαυρίσουν. Μετράμε τα τρίμματα του μήλου με ένα φλιτζάνι και χρησιμοποιούμε ίση ποσότητα ζάχαρης.
2. Βάζουμε το μήλο, τη ζάχαρη και την κανέλα σε κατσαρόλα και σιγοβράζουμε έως ότου δέσει η μαρμελάδα. Προς το τέλος του βρασμού στύβουμε μισό λεμόνι
Πολλές φορές βαριέμαι και δεν τρίβω τα μήλα, τα βράζω κομμένα στα τέσσερα και στο τέλος του βρασμού, αφού κρυώσουνε, τα πολτοποιώ με το μίξερ χειρός (Ραβδομπλέντερ) με συνοπτικές διαδικασίες δηλαδή ,,,,Ευχαρίστως, όταν φτιάξω πάλι να σου στείλω Ρούλα μου ένα βάζο !!!